Barchetta,het begin....

Eind 2009 is het tijd om onze vertrouwde motor, een BMW R850R, te verkopen.
Na 19 jaar motortijdperk is de tijd gekomen om hiermee te stoppen.
De huidigeBMW staat n.l. meer stil dan dat er op wordt gereden.
Van 35.000 motorkilometers per jaar in de "goede tijden' naar 500 km per jaar in 2009 is de tijd rijp om afscheid te nemen.


Toen deze verkoop rond was hebben we samen al besloten om in 2010 misschien eens te gaan kijken naar een cabrio.
Grote voordeel is natuurlijk dat we dan weer samen er op uit kunnen trekken zonder dikke leren pakken aan etc.
Na lang zoeken op internet hebben we er 1 gevonden waar we wel eens naar willen gaan kijken.
Deze Fiat Barchetta ( spreek uit als Barketta ) staat bij een particuliere aanbieder in Heerlen.
In eerste instantie hebben we alleen gezocht bij bedrijven en garages i.v.m. garantie, maar al zoekende bleek dat er in onze prijsklasse meestal geen garantie wordt gegeven óf de auto staat te koop ver in het noorden van Nederland. Dus daarna ook de particuliere aanbieders bekeken.
En er een gevonden dus.
Op vrijdag 27 mei 2010 rijden we om 14.50 uur richting Heerlen naar Helmie en Freddy om te gaan kijken naar de Fiat Barchetta.
Het betreft een grijze uitvoering uit bouwjaar 1996 kilometerstand 91.000 km., kenteken 53-PH-FF.
Na het kenteken opgevraagd te hebben bij 'autocheck' blijkt deze op 18 juni 2004 geïmporteerd te zijn en staat deze op naam van de eigenaar sinds 5 juli 2006. Het betreft dus geen handelaartje in auto's maar iemand die deze Barchetta zelf 4 jaar in zijn bezit heeft gehad. Gelukkig, want deze staan er té veel op.
Volgens de NAP ( Nationale Autpas ) blijkt dat de kilometerstand ook correct is. Een goed begin dus.
We hebben natuurlijk de pech dat net die dag Pinkpop gaat beginnen en de wegen zijn overvol. We komen dan ook pas rond 16.30 uur aan in Heerlen. Hier worden we hartelijk ontvangen door de eigenaars van de Barchetta. De Barchetta wordt vnl gebruikt door de eigenaresse voor woon-werkverkeer. Wegens omstandigheden heeft ze met pijn en moeite de Barchetta te koop gezet. Dat ze er echt aan verknocht zijn blijkt uit de opmerking dat de eventuele kopers / gegadigden haar wel aan moeten staan, anders gaat de verkoop niet door !
Gelukkig klikt het goed onderling en is dat geen probleem.
Zoals gezegd een heerlijke hartelijke ontvangst waarbij de Barchetta door ons wordt bekeken en gekeurd voor zover onze technische kennis dit toelaat. Op een paar puntjes na, zoals kleine lakschades, ziet de Barcehtta er prima uit. Zover als ik kan zien is er geen noemenswaardige schade aan en ook de binnenkant ziet er goed uit. Je mag natuurlijk niet al te kieskeurig zijn, het is tenslotte bouwjaar 1996. Maar zeker gezien de leeftijd van 14 jaar is deze in prima staat. Ook de cabrio-kap ziet er goed uit.
De eigenaar heeft zelfs nog een uitdraai van de garage waar de complete onderhoudshistorie te lezen is, compleet met kosten erbij. Variërend van vervanging kap, uitlaat of distributieriem tot het vervangen van een lampje, alles staat er op. Klinkt dus wederom vertrouwd.
Al pratende valt het woord hardtop en het blijkt dat bij de Barchetta ook een hardtop zit, maar dit zit in de planning om deze los te verkopen, zit dus niet in de vraagprijs van de Barchetta. Al pratende zijn we het snel eens. Op de vraagprijs van de Barcehtta kan niet worden afgedongen, maar voor de hardtop wordt een zeer schappelijke prijs gevraagd. We zeggen toe dat als de koop doorgaat, dit inclusief de hardtop zal zijn.
Als extraatje tovert de eigenaar nog een speciaal gemaakte roestvrij stalen nummerplaathouder te voorschijn, die er natuurlijk bij hoort.

Uiteraard willen we graag een proefritje maken en zo gezegd zo gedaan. We hoeven zelfs ons paspoort niet achter te laten !
De auto rijdt heerlijk, beetje stug geveerd maar dat hoort erbij. Schakelt lekker soepel, remt goed, stuurt lekker direct en heeft een hoge fun-factor.
Testrit geslaagd dus. Alleen de terugweg levert iets een probleempje op want we weten de weg terug niet meer. Gelukkig hebben we onze Tom Tom meegenomen en deze dus maar te hulp geroepen.
Teruggekomen genieten we samen nog van een lekker bakje koffie en wordt ons nog e.e.a. over de Barchetta toegelicht en verteld.
We spreken af dat we na het weekend op dinsdag laten weten over hoe en wat. Het is tenslotte geen broodje wat je even gaat kopen.
Ook wil ik de Barchetta nog even laten bekijken door de buurman die véél en véél meer verstand heeft van auto's dan ik.
Ook geen enkel probleem voor de verkopers en we spreken af dat ik nog telefonisch contact opneem.
Op de terugweg en in het weekend wordt er veel gepraat over de Barchetta, maar we zijn het er samen over eens dat het deze gaat worden.
Op maandag laat ik dit telefonisch weten en vertel dat de Barchetta in principe verkocht is als de buurman geen ernstige mankementen gaat ontdekken. Afgesproken wordt dat we woensdag rond 19.30 uur weer komen kijken.

Op woensdag 2 juni rij ik met Arie naar Heerlen, Job gaat deze keer ook mee om de auto goed of af te keuren.
Wederom worden we hartelijk ontvangen in Heerlen, super ! De Barchetta wordt aan een nauwkeurige inspectie onderworpen, voor zover mogelijk natuurlijk. Arie en Job maken dan samen een proefritje. Ritje?? Duurt wel erg lang, blijkt dat ook zij een beetje verdwaald zijn geraakt, maar gelukkig heeft Job de straatnaam onthouden en Arie heeft een navigatie op zijn telefoon.
Een paar dingetjes zijn opgevallen, bij heel hard remmen voel je dat de achterremmen net iets meer pakken als de voorremmen, maar dit schijnt bij deze auto's vrij normaal te zijn. Een ander dingetje is opgevallen. De temperatuurmeter loopt niet op tot de gewenste stand. Conclusie is dat of de thermostaat er uit gehaald is, of deze is kapot. Kan geen kwaad in de zomermaanden, maar voor het doorrijden in de winter is aan te bevelen hier naar te kijken. De rubber van de afdekkap voor de softtop vertoont enige slijtage. Geen redenen om de Barchetta niet te kopen. Ziet er verder goed uit. Barchetta heeft vrij nieuwe accu, softtop is redelijk recent vervangen, distributieriem gaat ook nog een paar jaar mee en vrij recent is er een nieuwe (sport-)uitlaat onder gezet enz. enz. Ziet er allemaal keurig onderhouden uit.
Opnieuw een extraatje wordt aangeboden, 2 zilverkleurige petjes met de naam "Barchetta" op de zijkanten. Job vindt dit wel erg "vet".

De deal wordt definitief gesloten onder wederom het genot van een kop koffie en afgesproken is dat we donderdag rond 16.00 uur de Barchetta komen ophalen.

Donderdag 3 juni zijn we exact om 16.00 uur weer terug. Natuurlijk weer een prima onthaal. Wat zijn dit vriendelijke mensen, zo zie je ze nog maar weinig tegenwoordig. De eigenaresse heeft er toch wel een beetje buikpijn van dat de Barchetta weg gaat. Ze vertelt ons dat als wij de Barchetta niet hadden gekocht ze deze uit de verkoop hadden gehaald en voorlopig ergens in de stalling hadden gezet. Gelukkig trekken ze de verkoop niet in, hadden we ook niet verwacht. Je zou kunnen denken dat dit een verkooppraatje was, maar we zijn er van overtuigd dat dit echt gemeend is, zeker omdat de deal al gesloten was. Bewijst maar weer eens hoe gek ze zelf op de Barchetta zijn.
Dit is ook te zien aan allerlei kleine factjes die door hun aan de Barchetta zijn gedaan. Zilverkleurige frontjes op dashbord e.d., logo-stickers op buiten-en binnenspiegels etc..
Het eerste wat we doen is de Barchetta laten overschrijven op onze naam. De eigenaar rijdt zelf naar het postkantoor, zijn laatste ritje in de Barchetta. Na overschrijving worden de sleuteltjes aan mij overhandigd met de feliciaties voor de aankoop. Ik bedank hem hiervoor hartelijk.
Dan neem ik voor de 1e keer plaats achter het stuur van "onze" Barchetta en rij terug naar de woning.
Daar aangekomen natuurlijk weer eerst een lekker kopje koffie / fris.
Natuurlijk moet de Barchetta dan ook nog betaald worden. Bij telling van de centjes is er heel even paniek, € 200,- ontbreken, maar al snel komen we er achter dat er een briefje in de envelop is achter gebleven. Nu is de financiële kwestie ook afgewikkeld en zijn we écht eigenaar.
Hierna wordt de hardtop met behulp van een vriend op de Barchetta geplaatst. Ziet er gelijk heel anders uit. Ook de ophangbeugels en zelfs de noppenfolie ter bescherming van de hardtop tijdens opbergen worden meegegeven.
Terug op het terras in de tuin krijgen we nog de extra sleutels aangeboden en is er wéér een extraatje. Ze hebben nog een benzine aansteker liggen met de vermelding Fiat Barchetta, een leuk hebbe-dingetje. Als laatste is er nóg een extraatje ! Ik krijg een kurk van een champagne-fles ! Verbaasd als ik ben vraag ik wat dit betekent. Er wordt me uitgelegd dat dit handig is om tussen de deurhendel te doen bij vorst, anders krijg je de deur namelijk moeilijk open. Leuke, verrassende tip !
Hierna nemen we afscheid van de ex-eigenaren van de Barchetta. Helmie heeft het er zo te zien wel erg moeilijk mee dat ze afscheid moet nemen van de Barchetta. Ik ken dit gevoel nog van het tijdstip dat ik mijn BMW R850R de straat uit zag rijden met de nieuwe eigenaar er op. Niet leuk dus om van zo iets afscheid te nemen.
We beloven dan ook dat we de Barchetta goed zullen onderhouden en er zeker van gaan genieten.
Hierna samen ( Karin in de Focus ) op weg naar Weert, de nieuwe standplaats van de Barchetta.


Terug naar de Barchetta pagina